Legislatíva o jednoduchom účtovníctve
Účtovná jednotka účtujúca v JÚ je povinná pri vedení účtovníctva postupovať podľa Opatrenia MF SR č. MF/27076/2007-74, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a podrobnosti o usporiadaní, označovaní položiek účtovnej závierky, obsahovom vymedzení položiek a rozsahu údajov určených z účtovnej závierky na zverejnenie pre účtovné jednotky účtujúce v sústave jednoduchého účtovníctva, ktoré podnikajú alebo vykonávajú inú samostatne zárobkovú činnosť, ak preukazujú svoje výdavky vynaložené na dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie príjmov na účely zistenia základu dane z príjmov v znení neskorších predpisov (ďalej len postupy účtovania v JÚ).
FAQ
Otázka č. 1 – Stĺpec „prevádzková réžia“ v peňažnom denníku zrušený
Nákup čistiacich potrieb zaúčtovať ako nákup materiálu alebo ako prevádzková réžia?
Odpoveď
Ministerstvo financií Opatrením číslo MF/26567/2011-74 s účinnosťou od 1.1.2013 zrušilo stĺpec „prevádzková réžia“ a ustanovilo v § 4 v postupoch účtovania nové členenie výdavkov ovplyvňujúcich základ dane nasledovne:
- zásoby,
- služby,
- mzdy,
- poistné a príspevky platené za fyzickú osobu alebo fyzickú osobu podnikateľa a poistné a príspevky platené zamestnávateľom za zamestnancov,
- tvorbu sociálneho fondu,
- ostatné výdavky.
Z uvedeného členenia vyplýva, že namiesto stĺpca „prevádzková réžia“ sa ustanovili dva stĺpce, a to stĺpec „služby“ a stĺpec „ostatné výdavky“. Čo sa týka zaúčtovania zakúpených čistiacich potrieb, tie sa zaúčtujú do stĺpca zásoby.
Otázka č. 2 – Účtovanie nákupu PHM v peňažnom denníku
Do ktorého stĺpca v rámci výdavkov máme účtovať nákup PHM?
Odpoveď
Výdavok na nákup PHM sa účtuje do stĺpca zásoby.
Podľa § 11 ods. 1 a 2 postupov účtovania v JÚ, ako zásoby sa účtujú: materiál, zásoby vlastnej výroby, tovar, nakúpené zvieratá.
Ako materiál sa účtujú najmä suroviny, pomocné látky a prevádzkové látky, náhradné dielce, obaly a majetok podľa § 10 ods. 26, pričom ako
a) suroviny sa účtujú hmoty, ktoré pri výrobnom procese prechádzajú úplne alebo sčasti do výrobku a tvoria jeho podstatu,
b) pomocné látky sa účtujú hmoty, ktoré prechádzajú priamo do výrobku, netvoria však jeho podstatu,
c) prevádzkové látky sa účtujú veci, pomôcky a hmoty, ktoré sú potrebné na prevádzku účtovnej jednotky ako celku, napríklad mazadlá, palivo, pohonné látky, čistiace potreby, kancelárske potreby,
d) náhradné dielce sa účtujú predmety určené na uvedenie hmotného majetku do pôvodného stavu alebo prevádzkyschopného stavu,
e) obaly sa účtujú veci, ktoré slúžia na ochranu a dopravu nakúpeného materiálu, tovaru a vlastných výrobkov; a ak sa nevratné obaly dodávajú zákazníkovi alebo odovzdávajú vo vnútri účtovnej jednotky spolu s dodaným obsahom.
Daňovým výdavkom je DPH:
- ktorú je platiteľ dane z pridanej hodnoty povinný odviesť pri zrušení registrácie podľa osobitného predpisu s výnimkou uvedenou v § 17 ods. 3 písm. d) druhom bode,
- ak na jej odpočítanie platiteľ dane z pridanej hodnoty nemá nárok, alebo pomerná časť dane z pridanej hodnoty, ak platiteľ dane uplatňuje nárok na odpočítanie dane koeficientom podľa osobitného predpisu. S účinnosťou od 1. 1. 2015 je neuplatnená časť dane z pridanej hodnoty, ktorá sa vzťahuje na hmotný majetok a nehmotný majetok u platiteľa DPH, ak uplatňuje nárok na jej odpočítanie koeficientom podľa osobitného predpisu, vždy súčasťou vstupnej ceny podľa § 25 ods. 5 písm. c) zákona o dani z príjmov a nie je jednorazovým daňovým výdavkom.
- ak platiteľ dane z pridanej hodnoty má nárok na jej vrátenie v členskom štáte EÚ, v ktorom mu boli dodané tovary a služby alebo do ktorého doviezol tovar, ak je daňovým výdavkom tovar a služba, ku ktorým sa daň vzťahuje, v tom zdaňovacom období, v ktorom účtuje o nároku na jej vrátenie spôsobom podľa osobitného predpisu,
- ak platiteľ dane z pridanej hodnoty nemá nárok na jej vrátenie v členskom štáte EÚ, v ktorom mu boli dodané tovary a služby alebo do ktorého doviezol tovar, ak je daňovým výdavkom tovar a služba, ku ktorým sa daň vzťahuje, z dôvodu, že suma dane z pridanej hodnoty nedosahuje predpísanú výšku na jej vrátenie, v tom zdaňovacom období, v ktorom došlo k úhrade tovarov a služieb.
FAQ
Otázka č. 1 – Nesplní limit na vrátenie DPH
Spoločnosť Alfa s.r.o. obstarala v roku 2023 na služobnej ceste v Taliansku pohonné látky. Celková suma DPH vzťahujúca sa k pohonným látkam nepresiahla za zdaňovacie obdobie limit na vrátenie 50eur. Je táto zaplatená DPH daňovým výdavkom spoločnosti?
Odpoveď
DPH vzťahujúca sa k pohonným látkam obstaraným v Taliansku je daňovým výdavkom ako súčasť ocenenia nákladu, ktorého sa týka v súlade s účtovníctvom.
Otázka č. 2 – Nemá nárok na vrátenie DPH
Spoločnosť Beta a.s. obstarala službu v členskom štáte EÚ, pri ktorej nie je nárok na vrátenie dane v príslušnom členskom štáte EÚ, pričom prekročila limit na vrátenie stanovený príslušným členským štátom EÚ. DPH vzťahujúcu sa k službe daňovník zaúčtuje v prospech príslušného účtu záväzkov so súvzťažným zápisom na ťarchu príslušného účtu nákladov. Je DPH daňovým výdavkom?
Odpoveď
DPH je daňovým výdavkom v súlade s § 19 ods. 3 písm. k) bod 2 zákona o dani z príjmov.
Otázka č. 3 – účtovaná do nákladov v súvislosti s uplatnením § 22 ods. 8 zákona o DPH
Spoločnosť A, platiteľ DPH v SR, dodala tovar zdaniteľnej osobe zo SR, ktorá nie je platiteľom DPH, a ktorá má v zmysle § 22, ods. 8 a 9 Zákona o DPH osobitný vzťah k platiteľovi dane za cenu, ktorá je nižšia ako trhová cena. Spoločnosť A si pri kúpe tovaru, ktorý bol predmetom dodania zdaniteľnej osobe, odpočítala DPH.
Podľa § 22, ods. 8 Zákona o DPH, základom dane je v tomto prípade trhová hodnota na voľnom trhu. Spoločnosť A preto vypočítala DPH z rozdielu medzi vyššou trhovou cenou a skutočne požadovanou protihodnotou od osoby s osobitným vzťahom ku platiteľovi. DPH z rozdielu cien odvedie do štátneho rozpočtu na základe daňového priznania DPH. Je DPH, ktorú musí odviesť spoločnosť v nadväznosti na uplatnenie § 22 ods. 8 a 9 zákona o DPH daňovým výdavkom spoločnosti?
Odpoveď
DPH účtovaná do nákladov daňovníka, ktorý je platiteľom DPH, v súvislosti s uplatnením § 22 ods. 8 zákona o DPH, nie je daňovým výdavkom na účely určenia základu dane z príjmov tohto daňovníka.
Cenník pre jednoduché účtovníctvo
Jednoduché účtovníctvo 0-100 položiek 0,50 €/položka
Ostatné služby v cene:
- vedenie peňažného denníka
- vedenie pokladničnej knihy
- vedenie bankovej knihy
- vedenie knihy záväzkov a pohľadávok
- evidencia hmotného a nehmotného majetku + odpisy
- evidencia a daňové priznanie DPH, kontrolný výkaz DPH, súhrnný výkaz DPH (platí len pre paušálnu cenu)
- komunikácia s úradmi
- štandardné výstupy z účtovného programu
- konzultačné a poradenské služby (1,5 hod/mesačne)
Jednoduché účtovníctvo 101-200 položiek 0,45 €/položka
Ostatné služby v cene:
- vedenie peňažného denníka
- vedenie pokladničnej knihy
- vedenie bankovej knihy
- vedenie knihy záväzkov a pohľadávok
- evidencia hmotného a nehmotného majetku + odpisy
- evidencia a daňové priznanie DPH, kontrolný výkaz DPH, súhrnný výkaz DPH (platí len pre paušálnu cenu)
- komunikácia s úradmi
- štandardné výstupy z účtovného programu
- konzultačné a poradenské služby (1,5 hod/mesačne)
Jednoduché účtovníctvo 201-300 položiek 0,40 €
Ostatné služby v cene:
- vedenie peňažného denníka
- vedenie pokladničnej knihy
- vedenie bankovej knihy
- vedenie knihy záväzkov a pohľadávok
- evidencia hmotného a nehmotného majetku + odpisy
- evidencia a daňové priznanie DPH, kontrolný výkaz DPH, súhrnný výkaz DPH (platí len pre paušálnu cenu)
- komunikácia s úradmi
- štandardné výstupy z účtovného programu
- konzultačné a poradenské služby (1,5 hod/mesačne)
Jednoduché účtovníctvo 201-300 položiek 0,40 €/položka
Ostatné služby v cene:
- vedenie peňažného denníka
- vedenie pokladničnej knihy
- vedenie bankovej knihy
- vedenie knihy záväzkov a pohľadávok
- evidencia hmotného a nehmotného majetku + odpisy
- evidencia a daňové priznanie DPH, kontrolný výkaz DPH, súhrnný výkaz DPH (platí len pre paušálnu cenu)
- komunikácia s úradmi
- štandardné výstupy z účtovného programu
- konzultačné a poradenské služby (1,5 hod/mesačne)
Jednoduché účtovníctvo 301-400 položiek 0,35 €/položka
Ostatné služby v cene:
- vedenie peňažného denníka
- vedenie pokladničnej knihy
- vedenie bankovej knihy
- vedenie knihy záväzkov a pohľadávok
- evidencia hmotného a nehmotného majetku + odpisy
- evidencia a daňové priznanie DPH, kontrolný výkaz DPH, súhrnný výkaz DPH (platí len pre paušálnu cenu)
- komunikácia s úradmi
- štandardné výstupy z účtovného programu
- konzultačné a poradenské služby (1,5 hod/mesačne)
Jednoduché účtovníctvo 401 a viac položiek 0,30 €/položka
Ostatné služby v cene:
- vedenie peňažného denníka
- vedenie pokladničnej knihy
- vedenie bankovej knihy
- vedenie knihy záväzkov a pohľadávok
- evidencia hmotného a nehmotného majetku + odpisy
- evidencia a daňové priznanie DPH, kontrolný výkaz DPH, súhrnný výkaz DPH (platí len pre paušálnu cenu)
- komunikácia s úradmi
- štandardné výstupy z účtovného programu
- konzultačné a poradenské služby (1,5 hod/mesačne)
Jednoduché účtovníctvo paušálna cena 0-100 položiek 50,00 €
Ostatné služby v cene:
- vedenie peňažného denníka
- vedenie pokladničnej knihy
- vedenie bankovej knihy
- vedenie knihy záväzkov a pohľadávok
- evidencia hmotného a nehmotného majetku + odpisy
- evidencia a daňové priznanie DPH, kontrolný výkaz DPH, súhrnný výkaz DPH (platí len pre paušálnu cenu)
- komunikácia s úradmi
- štandardné výstupy z účtovného programu
- konzultačné a poradenské služby (1,5 hod/mesačne)
Jednoduché účtovníctvo paušálna cena 101-200 položiek 100,00 €
Ostatné služby v cene:
- vedenie peňažného denníka
- vedenie pokladničnej knihy
- vedenie bankovej knihy
- vedenie knihy záväzkov a pohľadávok
- evidencia hmotného a nehmotného majetku + odpisy
- evidencia a daňové priznanie DPH, kontrolný výkaz DPH, súhrnný výkaz DPH (platí len pre paušálnu cenu)
- komunikácia s úradmi
- štandardné výstupy z účtovného programu
- konzultačné a poradenské služby (1,5 hod/mesačne)
Jednoduché účtovníctvo paušálna cena 201-300 položiek 150,00 €
Ostatné služby v cene:
- vedenie peňažného denníka
- vedenie pokladničnej knihy
- vedenie bankovej knihy
- vedenie knihy záväzkov a pohľadávok
- evidencia hmotného a nehmotného majetku + odpisy
- evidencia a daňové priznanie DPH, kontrolný výkaz DPH, súhrnný výkaz DPH (platí len pre paušálnu cenu)
- komunikácia s úradmi
- štandardné výstupy z účtovného programu
- konzultačné a poradenské služby (1,5 hod/mesačne)
Jednoduché účtovníctvo paušálna cena 301-400 položiek 180,00 €
Ostatné služby v cene:
- vedenie peňažného denníka
- vedenie pokladničnej knihy
- vedenie bankovej knihy
- vedenie knihy záväzkov a pohľadávok
- evidencia hmotného a nehmotného majetku + odpisy
- evidencia a daňové priznanie DPH, kontrolný výkaz DPH, súhrnný výkaz DPH (platí len pre paušálnu cenu)
- komunikácia s úradmi
- štandardné výstupy z účtovného programu
- konzultačné a poradenské služby (1,5 hod/mesačne)
Jednoduché účtovníctvo paušálna cena 401 a viac položiek dohodou
Ostatné služby v cene:
- vedenie peňažného denníka
- vedenie pokladničnej knihy
- vedenie bankovej knihy
- vedenie knihy záväzkov a pohľadávok
- evidencia hmotného a nehmotného majetku + odpisy
- evidencia a daňové priznanie DPH, kontrolný výkaz DPH, súhrnný výkaz DPH (platí len pre paušálnu cenu)
- komunikácia s úradmi
- štandardné výstupy z účtovného programu
- konzultačné a poradenské služby (1,5 hod/mesačne)
Služby účtované samostatne:
- evidencia a spracovanie daňového priznania DPH, kontrolného výkazu DPH, súhrnného výkazu DPH – 15€ (platí pre cenu podľa počtu položiek v účtovnom denníku)
- evidencia a spracovanie daňového priznania DPH, súhrnného výkazu DPH – 10€ (platí pre neplatcu DPH)
- ročná účtovná závierka/DP FO vrátane všetkých príloh od 80€ (podľa rozsahu a náročnosti)
- daň z motorových vozidiel 10€/vozidlo
- spracovanie mzdy 12€/ zamestnanec
- prihlásenie/odhlásenie zamestnanca do/z poisťovní 12€/zamestnanec
- prihlásenie/odhlásenie zamestnávateľa do/z poisťovní a na DÚ 12€
- ročné hlásenie k dani z príjmov zo závislej činnosti 5€/zamestnanec
- vypracovanie vnútropodnikových smerníc od 15€/smernica
- štatistické výkazy, reporty, prehľady podľa potrieb – cena dohodou
- vedenie skladu podľa rozsahu a náročnosti – cena dohodou
- vypracovanie cestovného príkazu a jeho zúčtovanie 15€/výkaz
- vystavenie faktúry 5€
- kniha jázd – cena dohodou
- INTRASTAT – cena dohodou
- daň z nehnuteľnosti – cena dohodou
- refundácia DPH 30€/žiadosť
- konzultačné a poradenské služby nad rámec – 15€/hod
Aktualizované 14. 02. 2024